Uutisia Uuraisilta!

17.04.2025 | Uutisia Uuraisilta


Kevättalvella Uuraisten markkinointityöryhmä kokoontui viitisen kertaa sparraaja Johanna Teräväisen (kuvassa keskellä) johdolla pohtimaan kunnan markkinointia.

Onnellisen elämän Uurainen

Uuraisten kunta on laatinut konkreettisen markkinointisuunnitelman, jonka tavoitteena on helpottaa markkinoinnin käytännön tekemistä yhteisen ymmärryksen ja suunnitelman avulla. Markkinointisuunnitelma tukee kunnan strategiaa, visiota ja toiminnan tavoitetta, ja sen toteuttaminen parantaa kunnan näkyvyyttä niin paikallisissa kuin valtakunnallisissa kanavissa.

Uuraisten kunta panostaa vahvasti yhteisöllisyyteen, nuorekkuuteen ja elinvoimaisuuteen. Uuraisten markkinointistrategia on ihmisläheinen ja yhteisöllinen, painottaen kestävää kasvua ja asukkaille tärkeiden arvojen viestintää. Teemavuodet toimivat fokuksena markkinointikampanjoille, ja markkinointi on jatkuvaa, systemaattista oppimista ja kehittämistä. Tiimityö, osallistavuus ja paikallisten vahvuuksien hyödyntäminen ovat keskeisiä elementtejä strategiassa.

Uuraisten kunnan markkinointisuunnitelma vuosille 2025-2027 keskittyy teemavuosiin, jotka tuovat esille kunnan vahvuudet ja mahdollisuudet. Vuonna 2025 teemana on “Onnellisen elämän Uurainen”, jossa kuntaa markkinoidaan asuinpaikkana erityisesti lapsiperheille. Kyselyt, vuorovaikutus ja sisältöjen yhteistuottaminen ovat keskeisiä elementtejä, ja yhteistyötä tehdään kylien, päättäjien ja kunnan henkilökunnan kanssa. Asukas- ja yritystarinat, palvelupaketit nettisivuille eri kohderyhmille sekä arjen sujuvuus ja turvaverkot ovat tärkeässä roolissa. Tontin myyntitapahtumat, joissa pääsee tutustumaan kylän harrasteisiin ja asukkaiden elämään, ovat osa markkinointia.

Vuonna 2026 teemana on “Lähde veden äärelle / Lähdeveden äärellä”, jossa hyvinvointi, luonto ja elinvoimaisuus yhdistyvät. Lähdevesi-teemainen tapahtuma, luontohyvinvointi, saunominen ja Uuraisten tuotteet, kuten löylytuoksu, ovat keskeisiä elementtejä. Luontopolut, melontareitit ja elinvoimaiset kylät ovat osa teemaa. Uurainen kaikilla aisteilla, nimikkoasiat kuten kurki, koivu ja kukka, tuovat esille kunnan erityispiirteet.

Vuonna 2027 teemana on “Paras paikka kodille”, jossa korostetaan hyvää rakennusmaata, tilaa hengittää, rahalle vastinetta ja vapautta. Perinteikkyys, puhdas ilma ja ympäristö, liikkuminen, autoilu ja joukkoliikenne sekä saavutettavat palvelut myös naapurikunnista ovat keskeisiä elementtejä. Tavoitteena on tehdä Uuraisista houkutteleva paikka asua ja rakentaa koti.

Markkinointisuunnitelman toteuttaminen tuo mukanaan muutoksia toimintaan. Tiimin roolit ja vastuut selkeytetään, ja toimenpiteet keskitetään tärkeimpien teemojen ympärille. Lisäksi vuosittain toistuvia toimenpiteitä, kuten asukaskyselyjä ja tapahtumia, järjestetään säännöllisesti. Myös asiakasymmärryksen parantaminen ja jatkuva oppiminen ovat tärkeitä tavoitteita. Kokeilut ja niistä oppiminen auttavat kehittämään markkinointitoimia. Eri tahojen aktiivinen osallistaminen yhteistyöhön sekä tarinoiden ja elämyksellisyyden hyödyntäminen ovat keskeisiä elementtejä markkinoinnissa.

Markkinointisuunnitelman tavoitteena on saavuttaa positiivinen muuttotase. Keskiössä ovat elinvoimaiset kylät ja laadukkaat koulut, mutta tärkeintä on, että kaikki tuntevat olevansa tervetulleita Uuraisille.

Kunnan vahvuuksiin kuuluvat rauhallinen, luonnonläheinen ja terveellinen ympäristö, nuorekas väestö ja elinvoimainen yhteisö sekä hyvät liikuntamahdollisuudet ja luonnon tarjoamat aktiviteetit. Kunnan palvelut ja infrastruktuuri, kuten koulut, kirjasto ja liikuntapaikat, ovat hyvin hoidettuja. Lisäksi alhainen kunnallisvero ja houkutteleva tonttitarjonta tekevät kunnasta vetovoimaisen niin yrityksille kuin asukkaille.

Uuraisten kilpailuetu perustuu ketterään ja joustavaan toimintakulttuuriin, innovatiivisuuteen, rohkeuteen ja kokeiluihin. Kunnan palvelukulttuuri on maalaisjärkinen ja kuntalaislähtöinen, ja se tarjoaa luonnonläheisiä kohtaamisia ja palveluita.

Kunnan ydinviesti on “Löydä luonto, löydä ihmiset, löydä palvelut, löydä vesi, löydä itsesi”

Uuraisten kunnanhallitus hyväksyi markkinointisuunnitelman viime maanantain kokouksessa, jossa toisena pääasiana oli myös kunnan ”Varhaisen tuen malli”, jossa on pyritty syventymään työhyvinvointiin entistäkin kokonaisvaltaisemmin.

Kokouksen pöytäkirja kokonaisuudessaan.

© 2019 Uuraisten kuntaMainostoimisto Creative Crue